Cumartesi, Nisan 22, 2017

Borsa Yatırımı Notları



Borsada yatırım yapmak,kolay bir iş değil..Çok iyi araştırmak gerekir..Borsada kaybedilen para,ancak çok büyük bir depremde kaybedilir...Borsada kazanılan para da,eğer akıllıca yatırım yapılır ve uzun süre beklenirse,başka hiçbir yerde kazanılmaz..! Tabii,alım yeri çok önemli...Firma çok önemli..Yatırımda zamanlama çok önemli..!

* Kurallarım var ve uymuyorsa "kazanacağıma %90 emin olsam bile" yatırım yapmam. Ben bu borsa tepesinden birkaç kez düştüm. Artık yoğurdu üfleyerek içiyorum. Size oyun, eğlence gibi gelebilir ama BORSA YATIRIMI ciddi bir iştir. Ve uzun vadeli olmalıdır. Bu işi, al-sat mantığıyla, oyun-eğlence gibi görenler kesinlikle batmaya mahkûmdur. Ama kesinlikle.

*Biz yatırımcıyız;oyun oynamıyoruz..kumar oynamıyoruz...rus ruletiyle işimiz yok. Sağlam firmalara, uygun fiyat aralıklarından, uygun zamanda, yatırım yapıp, para kazanacağız. Dedikodular la, tüyolarla, menşei belli olmayan haberlerle..Yatırım yapmaya kalkıp, küçük birikimlerinizi tehlikeye atmayın. Para kazanmayı hayal ederek, böylesi kâğıtlara bulaşmayın. Onlar ; serseri mayına benzer..! Belki para da kazandırır. Ama,eğer kucağınızda bir patlarsa...Düşünmek bile istemiyorum..!!
*Yatırım yaptığınız sektör ne kadar sağlam olursa olsun; yatırımınızın batma tehlikesi her zaman vardır; bunu aklınızdan çıkarmayın. Eskiler bilir... Aktaş, Kepez, Çukurova...  gibi borsanın bir zamanlar yıldızı olan kağıtlar şu anda yok. Bir tanıdığımın bir milyon doları hala Çukurova kâğıtlarında bekliyor...
*Borsada dip diye bir şey yok..! Dip sandığınız yerlerin, birer birer tepe olduğunu görür,nasıl olduğunu anlayamazsınız bile..!
* Gozaltı pazarındaki olanlar dikkatinizi çekiyor mu? Mayınlı arazide dolaşmak,insanın hayatına mal olabilir..!!Bir de şu var..Çok mühim. Ben 1 tl değerinde veya altında dolaşan kağıtlara,hep kuşkuyla bakarım..Gözaltında olmasa bile..Onlardan uzak dururum.. Kaldı ki gözaltında olanlar..Adı üstünde.. Gözaltı. Gözaltındaki hisseler ölçülerimin dışında..Kazandırsalar bile,dönüp bakmam..Sizi bilmem..Borsa çok tehlikeli bir iş..İnce eleyip sık dokumak lazım..
*Düşünebiliyor musunuz..!!? Firmaların lotları,2 yılda, 1'e 5 ile 1'e 25 arasında değer kazanmış..!!! Firmaların karlılığı bu kadar artmış mı..?! Yoook..! Peki, bu tahtalarda olanlar ne..?? Firma zararda,kağıtları tavan,tavan zirvelerde..!! İşte,bizim küçük yatırımcının çarpık mantığını,birileri gayet güzel kullanıyor. 2 yılda en az 1'e 10 kazanan onlar..Küçük yatırımcı değil. Küçük yatırımcı, gerçek yatırımcı olsa,
Sağlam firmalara yatırım yapıp, seanslardan uzak kalsa, 1'e 10'u onlar kazanacak ama..Olmuyor..
*Söylediğim kağıtların,verdiğim hedefleri aşıp geçtiğini iyi bildiğinizi sanıyorum..O kağıtları alıp,sabırla beklemiş olanların ne kazanmış olabileceğini de bilirsiniz. Hangisini sayayım...Hepsini takip etmem mümkün değil.. Sabredemeyip, al-sat yapanlar olduysa.. onların şu anda,vah..tüh..dediğini görür gibiyim..Sokakta gördüğün her insanla dostluk,arkadaşlık yapılamıyacağı gibi,her gördüğün firmayla da ortaklık yapılmaz..Beni ancak damdan düşen anlar..Düşmeyen de düşünce anlar..Her zaman,üstüne basa basayazıyorum..-Borsada yatırım yapmak,çok dikkat isteyen bir iş..Borsada batan para,ancak büyük bir depremde batar...Borsada kazanılan para da;eğer dikkatli bir seçim yapılır,uygun alım yerinden alınır ve uzun süre beklenirse,başka hiçbir yerde kazanılmaz..!
*Kar etmeyi düşündüğünüz gibi, zarar etmeyi de kabullenin.
*Kararlı olun.. Karar verdiğiniz zaman, beklemeyin, uygulayın
*Hepsi bildikleri kadar fili anlatmış durmuşlar. Kıssamız da burada bitivermiş. Bitmesine bitmiş ama bize de şirin mi şirin şu hisseyi bırakmış: “Bir şey hakkında tam bilgi sahibi olmayanlar, kendi bildiklerine göre hareket ederlerse yanlış hüküm verebilirler. Bu sebeple de başkalarının fikirlerinden istifade etmek akıllıca bir davranıştır.” Şimdi; Bizler,körler ülkesindeki körler gibi;analizini yapacağımız senetlerin, sadece bir yönüne dokunacak ve ona göre karar verecek olursak..çok büyük bir yanılgı içine düşeriz.. Analiz,bütünlük ister..Tek yönlü olmaz... Firmaların, ulaşabildiğim, bütün verileri beni ilgilendiriyor... Sadece tek yönü değil..

 HALKA ARZ.. Kuyrukları..!!
İnsanlar çok tuhaf..! Madem herkes alıyor,ben de alayım diye.. Herkes kuyrukta..
Yahu..Bunun karı nedir..? Borcu nedir..? Ederi nedir..?!! diye düşünen bir Allah'ın kulu yok..!!  Hayret..!! Gerçekten hayret..! Ya ben tuhafım...! Ya başkaları tuhaf..!

Yatırım; ihtiyaç fazlası para ile olur..
Yatırım; kısa vadeli olmaz…
*İhtiyaçlar sınırlı iken, istekler sınırsızdır. ‘’Eğer ihtiyacınız olmayan şeyler (istekler) satın alırsanız, çok geçmeden ihtiyacınız olan şeyleri satmak zorunda kalırsınız.’’ Buffett
*Boşta bara kaldıkça insan da isteklerinin peşine gitme eğilimi vardır. Bu nedenle her ay sabit bir ödemen varmış gibi gelirinin belli bir yüzdesini yatırım için ayırmalısın. ‘’Harcadıktan sonra kalanı biriktirmeyin, birikimi kenara ayırdıktan sonra kalanı harcayın’’ Buffett

*Borsa,uzun vadeli yatırımdır ve ben,uzun vadeli yatırımcıyım.Yaşadığım olaylar,bana bunu öğretti..Sadece Konya Çimento'ya bakın,ne demek istediğim, net olarak anlaşılır.
*Bir arkadaşım çok sağlam ve temettü verimliliği yüksek kağıtları, her ay alır,hiç satmaz. Portföyünün bayağı büyüdüğünü biliyorum. Temettülerle paşalar gibi yaşıyor. Aslında,gerçek yatırımı o yapıyor. Benim yatırım anlayışım da bundan farklı değil.Bir fark var. Ben,değerini bulunca kağıdımı satarım. Uzun süre hiç yatırım yapmadan, sattığım kağıdın uygun alım noktasına gelmesini beklerim.Gelince de aynı lotlarımı fazlasıyla geri portföyüme koyarım..Bu arada prim yapan kağıtlardan etkilenip,portföy değişikliği yapmam.
* Elimdeki kağıtlarım,hiçbir işlem yapmadan elimde duruyor olsaydı,en az 10 milyon sahibiydim..Her yıl da, aşağı yukarı 100 bin tl, sadece temettü alıyor olacaktım..!!Benim size yaptığım gibi,bana nasihat edecek birisi karşıma çıkmadı.2 defa herşeyimi kaybettim. AL-sat mantıksızlığı ve asılsız tüyolar yüzünden. Benim bir topiğimin ismi,(Hisse Var 1 Lira,Hisse Var 1000 Lira..Sebep ne..?)işte bu sebebi sürekli sorguladım..Neticede gördüm ki,bunun en önemli sebebi; KARLILIK ve İSTİKRAR..
Karlı firmalara, uygun alım yerlerinden yatırım yapın ve sadece bekleyin..!!Kriz ve düşüş zamanlarını,karlı firmalara yatırım yaparak, mutlaka,ama mutlaka değerlendirin.
*10 yıl önce Konya 2 TL idi,180'leri gördü..Galatasaray 10 TL idi,şimdiye kadar her lota 100 TL temettü verdi,400'ü gördü,Kerevit 2 TL idi,87'leri gördü...Göltaş,4 Tl idi,90'ları gördü.. Ereğli 120'leri gördü.... Afyon,8 TL idi,10.000 TL'ye yaklaşmıştı... Karton, Migros, Bosche Ev, Bosch Fren, Bagfas, İ.Piston,Ege Gübre....Hangisini sayayım... Ama;kim bugüne bekledi..Hiç kimse..Sadece bir tanıdığım Konya almış, yurt dışına gitmişti.. Döndüğünde zengin olduğunu fark etti.

*Yatırım yapılacak çok kağıt var.. Ben her kağıda yatırım yapmam..Benim kendime has ölçülerim var.O ölçülere mutlaka riayet ederim. Çok iyi araştırmaya çalışırım..! İnandığım kağıda yatırım yaptıktan sonra da asla vazgeçmem..!Uzun vadeli yatırımdan kesinlikle vazgeçmem..Verileri mükemmel bir kağıt seçmişsem, Firmayı sürekli kontrol eder, gerekirse hiç satmam. Başkalarının söylediklerine de hiç itibar etmem. Dedi-kodu ve asılsız haberlere kulaklarımı tıkarım..Etkilenmem..

* Sürekli al-sat yapmanın, kumarla eşdeğer olduğu inancındayım..Benim ölçülerime uyan,10-15 tane kağıt var...Onların arasında da en iyisi olarak Brisa'yı görüyorum ve uygun alım yerlerinden,lot sayımı artırmaya çalışıyorum..Uzun vadeli yatırımcıyım.. Hatıralarım, bana,böyle olması gerektiğini öğretti..Geriye dönüp,alıp-sattığım kağıtlara bakınca...ve onların şimdiki fiyatlarını görünce.. Kendi kendime;"Ne kadar ahmaklık ve cahillik etmişim," diye söyleniyorum..!!Aynı hataları yapmak,akıllı insanın işi değil..Ve ben, deli değilim..!!Neyse..
Yatırım; Al-Satla olmaz…Kumar olur…
*Al-sat yapmakla para kazanılmaz..!Bizim küçük yatırımcıda bir hastalık var..Bugün al, yarın sat..hastalığı..!Veya;çıkışta al,%3-5 yukarıdan sat..! hastalığı.. Olacak şey değil.. Hakikaten olacak şey değil..Arkadaşlar;hep söylüyorum, yatırım bu değil..! Sürekli daldan dala atlamakla, para kazanması mümkün değildir. (bilmeyenler) Olamaz... 1, 2, 3, 4... kazanabilir... Ama neticesi kesinlikle-ana paranın da kaybıyla-hüsranla biter.. Borsayla tanışıklığı uzun olanlar, bu yazdıklarımın altına imzasını atar... Batmaması mümkün değil... Seans salonları ,oyun salonları değil arkadaşlar;yatırım salonlarıdır..
*Sürekli al-sat yapmakla bir arpa boyu bile yol gidilmez..Bunu kafanıza koyun. Dedi-kodularla,tüyolarla...1hareket etmeyin, Bugün alıp, yarın satarak kazanacağını sanmak, yatırım değildir..  Bu şekilde davranmak, sadece kumar oynamaktır.
*Alayım,3 gün sonra köşeyi döneyim..düşüncesinde..Bunun adı yatırım olamaz.. Asla..!Bu resmen,alın teriyle kumar oynamaktan başka bir şey değil.. Kısa vadeli al-sat yapmayı, kumar gibi addediyorum..Benim kumarla işim yok. Olur,diyen varsa kendi bilir...Kendi düşen ağlamaz..
Yatırım lotunun değerini bilmeden yapılmaz.
‘’Risk ne yaptığımızı bilmediğimiz zaman geçerlidir’’ Warren Buffett
*Temel ve Teknik... Temel çürükse,benim nazarımda tekniğin hiç kıymeti yok. Temeli sağlam kağıtların tekniği önemli ama,O noktada da,kağıdın ederi mühim..!Piyasada kaç liradan işlem görüyor ve ederi kaç lira..!?Bana göre en önemli mesele bu..!!
* Bilançoya göre hisse ederini hesaplarken;Firmaların karlılığı,borçluluğu,temettü verimliliği,piyasa değeri,defter değeri,geçmişi,sektördeki yeri,bulunduğu sektörün geleceği,yönetimin işinin ehli mi,değil mi olduğu,geçmişteki bedelli- bedelsiz sermaye artırımı sıklığı,yatırımları,öz sermayesi,ödenmiş sermayesi,toplam varlıkları, tanınmışlığı, kar-zarar eğrisinin en az 5 yıllık süredeki yönü,10 yıllık teknik grafiği(hem tl-hem dolar bazlı) mutlaka inclerim. Bütün bu verileri dikkate almaya çalışıyorum..Gerçekten,tecrübe gerektiren bir iş.

 

1 yorum:

  1. uzunvade hisse22 Nisan 2017 10:49

    hisse alma temel analiz ve teknik analizle olur uzun vade temeli saglam hisseler toplanıp temettü yatırımcısı oldunuz mu ,gerisi kolay ve sıkıcıdır

    YanıtlaSil

Rast gele yazılar

karışık yazılar